Groot inkopen

In de hele Benelux zijn er groothandels te vinden die kleding verkopen aan de kleine retailer. Maar ook aan de grotere ketens die een bepaald merk in hun assortiment willen opnemen. Een aantal groothandels heeft een eigen merk in de collectie wat hun aanbod aantrekkelijk maakt.

Fysiek versus internet

Er zijn nog steeds groothandels die alleen fysiek actief zijn en niet zozeer op het internet. Daarnaast zijn er die allebei doen en groothandels die alleen op het internet actief zijn. Veel groothandels hebben nog een showroom waar de kleding bekeken kan worden en gelijk groot ingekocht kan worden. Dat heeft zo zijn voordelen, maar ook nadelen. Een grote auto is bijna een voorwaarde om het geheel mee te krijgen.
Groothandels die alleen op het internet actief zijn, of een combinatie van fysiek en internet gebruiken, laten hun waar bezorgen wat de klant een boel zorg uit handen neemt.

Eigen merken

Enkele groothandels hebben een eigen merk geïntroduceerd waardoor hun aanbod uniek en aantrekkelijk wordt. Zoals bij de retailers geldt hier ook de uitstraling van het bedrijf en de doelgroep als leidraad van hoe het eigen merk neergezet wordt.
Dressesonly heeft het merk SRNDPTY waarbij zij de nadruk leggen op de pasvorm van de Hollandse vrouw en waarbij zij gebruik maken van fijne stoffen. Het merk SRNDPTY wordt in winkels door heel Nederland en België verkocht.
Q/S designed by… is het ontwerp van Robin Schulz bij s.Oliver. Dit is een urbanlook gericht op een jong publiek.

De keuze om een eigen label in de markt te zetten, is niet zo vreemd. De concurrentie is groot en door zich te richten op een specifieke doelgroep, verovert een bedrijf zijn eigen niche in de markt.
De kleding van Dressesonly is op een breder publiek gericht dan de lijn van dj Schulz.